Skip to main content

Reklamacje: uszkodzenie bagażu

Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się opóźnienie bądź uszkodzenie bagażu przez linię lotniczą? Ponieważ sezon wakacyjny w pełni, warto poruszyć temat reklamacji związanych z niewłaściwym traktowaniem naszego bagażu przez linie lotnicze.

Przepisy – Konwencja Montrealska

Każdy pasażer na mocy przepisów Konwencji Montrealskiej z 28 maja 1999 roku (Rozdział III. Odpowiedzialność przewoźnika i zakres wyrównania szkód) ma prawo do zgłoszenia szkody i domagania się odszkodowania od linii lotniczej zarówno w przypadku uszkodzenia jak i opóźnienia/utraty bagażu. Należy pamiętać, że nie jest istotne czy był to lot tradycyjnymi liniami, z tanim przewoźnikiem czy czarterem. Każdy przewóz lotniczy pasażerski podlega pod wyżej wspomniane przepisy.

W niniejszym artykule poruszymy kwestię uszkodzonego bagażu, a w kolejnym zajmiemy się tym opóźnionym.

  • Jak się zachować?
  • Na jaką pomoc możemy liczyć i od kogo?
  • Jakie dokumenty należy zgromadzić?
  • Jak przeprowadzić reklamację bagażową, aby otrzymać rekompensatę?
  • Jak zoptymalizować otrzymaną rekompensatę?

Najważniejszy jest PIR (Property Irregularity Report)

Nawet najlepszy wakacyjny humor może popsuć widok wyjeżdżającej na karuzelę bagażową zniszczonej walizki.

W przypadku jakichkolwiek problemów z bagażem należy przed opuszczeniem hali odbioru bagażu udać się do biura rzeczy zaginionych („Lost & Found”) obsługującego naszą linię lotniczą i tam formalnie zgłosić szkodę. Otrzymamy tam dokument zwany PIR’em („Property  Irregularity Report”), który jest podstawą do dalszych roszczeń.

Należy zwrócić szczególną uwagę na wypełnienie PIR’a. Prawidłowo wypełniony powinien zawierać:

  • numer referencyjny, na przykład WAWLO10123 (zawiera kod lotniska i linii lotniczej),
  • datę i nr lotu,
  • nasze dane osobowe,
  • markę walizki, jej wielkość, typ tworzywa i kolor,
  • cenę i termin zakupu.

Bagaż uszkodzony – czyli jaki?

Bagaż uszkodzony to taki, który posiada widoczne i trwałe uszkodzenia, czyli na przykład pęknięcia, głębokie wgniecenia, dziury, urwane nóżki i rączki, uszkodzone/rozprute zamki, głębokie przetarcia. Jeśli poprzez uszkodzenie bagażu szkodzie uległa również jego zawartość, także należy to zgłosić.

Uwaga – drobne otarcia, zarysowania czy zadrapania nie zrobią wrażenia na pracownikach biura Lost & Found i nie kwalifikują nas do zgłoszenia reklamacji. Reklamacja może być też odrzucona jeśli nasz bagaż był zbyt ciężki (i w tym przypadku na przykład rozpruty zamek lub urwana rączka nie zostaną uznane jako wina przewoźnika).

Zgłoszenie PIR do linii lotniczej

Z wypełnionym protokołem PIR zgłosimy się dalej, do linii lotniczej lub podmiotu przez nią wskazanego by dokończyć reklamację. Ważne jest, aby zachować PIR do zakończenia sprawy. Ponieważ jest on drukowany na drukarce igłowej to często druk blednie. Warto wykonać kopię zapasową (nawet w formie zdjęcia).

Pracownik biura Lost & Found poinformuje nas o dalszej procedurze. W zależności od linii lotniczej zasady te się różnią. Należy postępować zgodnie ze wskazówkami.

Z naszego doświadczenia możemy wymienić kilka różnych sposobów. Na przykład:

  • LOT i Lufthansa korzystają z usług firmy Dolfi1920. Na jej stronie www możemy złożyć reklamację online, wówczas pracownicy firmy skontaktują się z nami telefonicznie bądź mailowo w celu oceny rodzaju uszkodzeń. Jeśli uszkodzenie kwalifikuje się do naprawy, Dolfi1920 odbierze od nas walizkę, naprawi i następnie zwróci. W przypadku braku możliwości naprawy zostanie zaproponowany inny sposób rozliczenia reklamacji (najczęściej jest to wymiana na nową walizkę).
  • Aegean przyjmuje zgłoszenia email’em z załączeniem PIR’a oraz zdjęć uszkodzonego bagażu. Po ocenie szkody proponuje zwrot pieniędzy na konto. Wysokość zwrotu zależy od rodzaju walizki, a także terminu i ceny jej zakupu.
  • SAS przyjmuje zgłoszenia PIR wraz ze zdjęciami uszkodzonego bagażu poprzez formularz na swojej stronie www. W odpowiedzi, najczęściej wnioskuje o dokonanie naprawy we własnym zakresie w punktach naprawy bagażu za co zwróci pieniądze na podstawie rachunku lub opinię rzeczoznawcy o braku możliwości naprawienia bagażu wraz z wyceną wartości trwale uszkodzonej walizki.
  • Asiana i Air France mogą zaoferować wymianę na nową walizkę jeszcze na lotnisku, jeśli jest to ich hub. Wówczas otrzymujemy najczęściej przynajmniej dwie walizki do wyboru. Uszkodzoną walizkę można zostawić w punkcie reklamacji.

Jak widać, co linia to sposób, niemniej najważniejsze jest właściwe zgłoszenie uszkodzenia i świadome dochodzenie swoich praw.

Sposób realizacji reklamacji

W trakcje likwidacji reklamacji należy pamiętać, że przewoźnik może chcieć nasz bagaż wymienić na inny lub oddać nam pieniądze. Wybór sposobu likwidacji szkody w zasadzie w dużej mierze zależy od linii lotniczej, chociaż zawsze warto zaznaczyć w reklamacji jakie rozwiązanie nam odpowiada.

W przypadku wymiany – nowy bagaż nie powinien różnić się znacznie od naszego oryginalnego, szczególnie należy zwrócić uwagę na wymiary, wagę, ilość kółek i ewentualnie kolor jeśli to dla nas istotne. My często podajemy konkretne propozycje walizek, jakie chcemy otrzymać w miejsce uszkodzonej. Oczywiście trzeba pamiętać, że w przypadku znacznych różnic cenowych nie zawsze nasza prośba spotka się z akceptacja przewoźnika, niemniej warto spróbować. Ostatnio wymieniliśmy uszkodzoną 2-letnią walizkę kupioną za 100 euro na nową walizkę tej samej marki w cenie 150 euro.

W przypadku zwrotu pieniędzy sprawa wygląda trochę inaczej. Najczęściej przewoźnicy na podstawie danych dotyczących zakupu walizki (data i cena) oraz jej typu dokonują wyceny na dzień dokonania szkody biorąc pod uwagę amortyzację bagażu w czasie. W większości przypadków wiąże się to ze znaczna obniżką (nawet ponad 50%) jego wartości, co jest niekorzystne dla pasażerów. Rzadko kiedy można za tak odzyskane od przewoźnika pieniądze nabyć nowy bagaż.

W naszej ocenie, a niejedną reklamację już przeprowadziliśmy, najlepszym rozwiązaniem jest wymiana ze wskazaniem dokładnie jaki nowy bagaż chcemy. W pojedynczych przypadkach udawało nam się wynegocjować z linią lotniczą nawet 80% zwrotu wartości uszkodzonego bagażu, ale wiązało się to z dużym nakładem naszej pracy na udowodnienie wartości bagażu, oceny rzeczoznawców oraz pisaniem wielu pism.

Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela

Na marginesie – niezależnie od tego, w jaki sposób przewoźnik rozliczy się z Tobą za uszkodzony bagaż spróbuj zoptymalizować otrzymaną rekompensatę. Jak?

Poza zgłoszeniem szkody do przewoźnika warto sprawdzić, czy w ubezpieczeniu podróżnym lub kartach kredytowych nie zostało zawarte dodatkowe ubezpieczenie bagażu. Jeśli zostało, to warto zwrócić się do banku, lub ubezpieczyciela o wypłatę odszkodowania.

Podsumowanie

  1. W każdym przypadku zgłoś szkodę do pracownika biura Lost & Found na lotnisku docelowym i odbierz PIR.
  2. Przygotuj dokumenty pomocne podczas składania reklamacji do przewoźnika:
    • wydruk protokołu zgłoszenia szkody – PIR,
    • pisemny opis szkody, zdjęcia uszkodzonego bagażu lub zawartości,
    • dokumenty podróży – karta pokładowa wraz z kwitem bagażowym oraz przywieszki bagażowe z kodem kreskowym,
    • w przypadku zaginięcia bagażu – jego dokładny opis wraz z wykazem zawartości, rachunki za zakup rzeczy osobistych pierwszej potrzeby,
    • w przypadku uszkodzenia bagażu – rachunki za naprawę lub zaświadczenie o braku możliwości naprawy walizki.
  3. Skargę złóż w formie pisemnej w ściśle określonym terminie:
  4. Optymalizuj odszkodowanie za szkody bagażowe.

Galeria

17 thoughts to “Reklamacje: uszkodzenie bagażu”

  1. A co zrobić gdy linia lotnicza – mimo złożonej prawidłowo reklamacji – nie odpowiada na nią .
    Czekam już ponad 4 miesiące na odpowiedź w sprawie uszkodzenia bagażu i mimo moich
    próśb o odpowiedź – linia milczy (chodzi o planete) . Żadnej odpowiedzi – totalna cisza.
    Gdzie mogę interweniować , aby zmusić ich do zajęcia stanowiska ?

    1. Ponieważ Small Planet to litewska linia lotnicza to w takiej sytuacji radzimy skierowanie sprawy do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w swoim kraju. Jest to organ powołany do pomocy konsumentom w przypadku sporu z przedsiębiorstwami spoza Polski. Więcej informacji znajdziesz tu: https://konsument.gov.pl/prawa-pasazerow/

  2. W czerwcu leciałem Onurair z Biurem Coral Travel do Turcji, powrót do Balic – na lotnisku stwierdziłem uszkodzenie bagażu, spisano protokół, wysłałem reklamację mailem do Onurair. Ponieważ nie otrzymałem żadnego potwierdzenia po 2 tyg. wysłałem zapytanie do Coral Travel – odpowiedz czekać 30 do 60 dni. Potem ewentualnie składać skargę do Rzecznika Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego [ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa ( od marca nie przyjmują wniosków). W sierpniu wysłałem zapytanie przez oficjalną stronę kontaktową Onurair – odesłano mnie na stronę „zaginiony bagaż ” z której nie ma odpowiedzi.
    Złozyłem reklamacje do Europejskiego Centrum Konsumenckie – ale Onurair jest zarejestrowany w Turcji , to nie UE czyli poza zasięgiem. Wróciłem wiec do organizatora wyjazdu z którym podpisałem umowę czyli Coral Travel i tam złożyłem reklamację – bo jest to firma zarejestrowana w Polsce i moze ECK pomoże.
    Czekam na odpowiedz z Coral Travel .

    1. Mam taką samą sytuację jak pan Marek. 2 miesiące czekam na odpowiedź z onurair na reklamację zniszczonego bagażu. Szok… Tu nikt nie chcę pomóc bo to linia lotnicza spoza Unii Europejskiej.

    2. Mam podobną sytuację. Niestety BP Coraltravel, jako nieliczni lekceważą klientów, szczególnie gdy jest już po zakupie imprezy. Wtedy my niestety jesteśmy skazani na siebie, a Coral śmieje się z naiwnych klientów. Zero pomocy z ich strony. Cytują konwencję z 1929r.
      Pozdrawiam wszystkich i radzę korzystać z innych biur, które pośredniczą i pomagają w reklamacjach

  3. Ja również mam problem z reklamacją uszkodzonej walizki w liniach lotniczych ENTER AIR.
    Stwierdzono złe użytkowanie walizki 🙂
    Biuro podróży ITAKA umywa ręce i ma nas w nosie ( zasłania się RODO) – żadnej pomocy.
    Reklamacja odrzucona.

      1. Proszę ,o pomoc ,co jeśli nie dotrzymałam terminu 7dni na zgłoszenie?Czy jest możliwość odwołania się /wydłużenie terminu ,ze względu na kwarantannę po powrocie do kraju?Proszę o pilną odpowiedź.Z góry dziękuję i pozdrawiam

        1. Formalny termin to 7 dni, ale zawsze warto próbować, zaznaczając w korespondencji ważne powody jego przekroczenia! Życzymy powodzenia!

    1. w moim przypadku linie Enter Air zachowało się super i przyznali mi odszkodowanie za uszkodzony bagaż. W lutym lecieliśmy do Turcji i wracając moje 2 walizki zostały uszkodzone w tym jedna bardzo i to nie przewoźnik powinien płacić za uszkodzony bagaż tylko obsługa lotniska to te osoby fizycznie pakują walizki na pokład.

  4. ja złożyłam do Ryanaira zgłoszenie uszkodzenia bagażu 12 wrzześnia 2022 r. wraz z protkołem z lotniska i do tej pory cisza. Monituje na e-maila ale odpowiada, że jest w trakcie rozpatrywania a mieli 20 dni roboczych. Jak z nimi walczyć?

  5. We wrześniu 2022 roku przyznano mi kwotę 50 euro za uszkodzony bagaż.Miałam podać tylko dane do przelewu pieniędzy. Do dnia dzisiejszego przelewu na moje konto brak. Mimo wielokrotnego przypominania dostawałam ciągle tę samą odpowiedź: proszę podać dane do przelewu.
    To jest niepoważne traktowanie klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

×

Polub nas na Facebooku!