Skip to main content

Recenzja: TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319, A320 i A321neo Warszawa – Lizbona – Warszawa

Linie: TAP Portugal

Lot: TP 1205

Trasa: WAW – LIS

Samolot: Airbus A319 / A320 / A321neo

Klasa: C (biznes)

Czas planowy: 14.55 – 18.05

 

Na trasie z Warszawy do Lizbony i z powrotem na pokładzie linii TAP Portugal podróżowaliśmy przed pandemią COVID-19 wielokrotnie. W każdym przypadku wybieramy klasę biznes korzystając z ciekawych promocji cenowych czy też dokonując upgrd klasy podróży wymieniając mile w programie TAP Miles&Go, które z kolei zdobyliśmy za lot z Brazylii do Portugalii na pokładzie Azul’a.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – oznaczenie TAP przed terminalem lotniska WAW

Najczęściej podróżujemy tylko z bagażem podręcznym. W takiej sytuacji, na rejs odprawiamy się przez internet, z wyprzedzeniem, a na lotnisku Chopina w Warszawie udajemy bezpośrednio do kontroli bezpieczeństwa (fast track) i następnie do saloniku LOT Polonez, gdzie spędzamy czas przed startem. Niestety, w przypadku rejsów, na których dokonywaliśmy upgrd za mile, odprawa online nie była możliwa, ze względu na, jak się później okazało, błędne wystawienie biletów przez linię lotniczą. W tej sytuacji, na lotnisku udajemy się do stanowisk odprawy bagażowo-biletowej (check-in) i prosimy o pomoc. Po dłuższej chwili oczekiwania otrzymujemy karty pokładowe i możemy rozpocząć podróż.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – tablica odlotów na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie

Boarding realizowany jest z zachowaniem pierwszeństwa wejścia na pokład. W pierwszej kolejności zapraszane są osoby potrzebujące asysty oraz pasażerowie klasy biznes. Pasażerowie posiadający status Złoty i Srebrny w programie TAP Miles&Go, posiadacze kart TAP Corporate Top oraz Star Alliance Gold także mogą skorzystać z pierwszeństwa wejścia na pokład bez względu na klasę podróży.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – Airbus A319 TAP Portugal przy bramce w Warszawie

Konfiguracja klasy biznes w samolotach Airbus A319, Airbus A320 i Airbus A321neo TAP Portugal na naszych rejsach to standardowy układ siedzeń 3-3 z wolnym środkowym miejscem, dla wygody pasażerów. Na większości rejsów z Warszawy, w klasie biznes podróżuje komplet pasażerów, w dwóch rzędach.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – fotele w klasie biznes – pierwszy rząd (bulkhead)
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – fotele w klasie biznes

Trzeba przyznać, że fotele firmy Recaro, które, po niedawnym odnowieniu kabin, TAP stosuje w swoich samolotach obsługujących większość tras europejskich są dość wygodne. Każdy fotel ma regulowany zagłówek i dostęp do gniazda elektrycznego (w tym USB). To, co z naszej perspektywy jest ciekawe i użyteczne, to uchwyt na małe urządzenia mobilne typu komórka, czytnik książek lub tablet, zainstalowany w oparciu fotela przed nami, pozwalający na wygodne oglądanie treści w trakcie lotu. Nad każdym fotelem znajdują się panele z indywidualną wentylacją oraz oświetleniem.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – gniazdo ładowania 230V/110V oraz gniazdo USB
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – tył fotela, instrukcja bezpieczeństwa
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – tył fotela, uchwyt na telefon/tablet, instrukcja bezpieczeństwa
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – instrukcja bezpieczeństwa dotycząca uchwytu na telefon/tablet
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – tablet zainstalowany w wygodnym uchwycie
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – nawiew i oświetlenie górne

W strefie klasy biznes odległość pomiędzy rzędami jest zauważalnie większa, niż w klasie ekonomicznej, dzięki czemu pasażerowie zyskują dodatkowy komfort podróżowania. Schowki bagażowe nad pierwszymi rzędami przeznaczone są, zgodnie z oznakowaniem, dla klasy biznes, czego załoga stara się przestrzegać. Pewnego razu, w przypadku braku miejsca na nasze bagaże podręczne, pomocna Stewardessa, szybko i sprawnie przeorganizowuje przestrzeń i znajduje lokum dla dodatkowych walizek. Dziękujemy i bardzo doceniamy, szczególnie, że całkiem niedawno spotkała nas zgoła odmienna sytuacja na rejsie w klasie biznes na pokładzie British Airways.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – fotele w klasie biznes
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – schowki bagażowe, zasłonka oddzielające kabiny różnych klas

Podobnie jak w klasie biznes linii z grupy Lufthansa, również w TAP przed wylotem nie jest oferowany napój powitalny (welcome drink) ani prasa. Podczas gdy samolot kołuje do progu pasa startowego, Załoga przeprowadza instrukcję bezpieczeństwa w języku portugalskim i angielskim oraz sprawdza kabinę przed startem.  Przed samym startem, w samolocie rozbrzmiewa głos Kapitana, który wita pasażerów i informuje, że nasz lot do Lizbony potrwa cztery godziny i pięć minut. Przekazuje również dane odnośnie pogody w miejscu docelowym oraz numerze pasa, z którego odbędzie się start maszyny. Więcej danych o rejsie Kapitan przekaże w trakcie lotu.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – panorama Warszawy po starcie

Od czasu startu do momentu wyłączenia sygnalizacji zapiąć pasy mija około dwadzieścia minut. Po tym czasie Załoga zaczyna krzątać się po pokładzie. Na początek rozwija zasłonki między galley a klasą biznes oraz między klasą biznes a ekonomiczną. Następnie rozpoczyna przygotowania do serwisu, wręczając nam menu oraz chusteczki odświeżające.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – menu, chusteczka odświeżająca
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – menu (lunch)

Jak zdążyliśmy zauważyć, menu w TAP zmienia się dość regularnie. W trakcie popołudniowych rejsów z Warszawy serwowana jest przekąska (najczęściej rybna), dwa dania główne do wyboru (mięsne bądź rybne oraz wegetariańskie) a także deser. Cały zestaw podawany jest na jednej tacy, prosto z galley. Uzupełnienie do dań stanowi pieczywo, które Załoga serwuje z koszyczka. Napoje zimne i wyskokowe dystrybuowane są z wózka, a ciepłe dostarczane przez Załogę bezpośrednio po zamówieniu z galley.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – lunch – wędzony łosoś, marynowana pierś z kurczaka z ziemniakami i warzywami, sernik
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – lunch – wędzony łosoś, tortellini ze szpinakiem i ricottą, sernik
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – lunch – wędzony łosoś, tortellini ze szpinakiem i ricottą, sernik
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – gin&tonic, krakersy
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – porto, krakersy

Mamy dużą trudność z oceną jedzenia na europejskich lotach TAP’em. Dania są bardzo nierówne jakościowo. Na jednym rejsie dostajemy bardzo dobre, sprężyste tortellini, ze smacznym nadzieniem, a na kolejnym to samo danie rozpada się wręcz na talerzu, tonąc w sosie. Dania mięsne to również loteria. Czy trafi nam się wysuszony jego kawałek, czy może wręcz przeciwnie? Poziom w zasadzie trzymają jedynie rybne przystawki, masło w idealnej temperaturze, gotowe do smarowania oraz lekko chrupiące, ciepłe pieczywo. I oczywiście Porto!

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – lunch – marynowana pierś z kurczaka z ziemniakami i warzywami
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – lunch – tortellini ze szpinakiem i ricottą
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – lunch – tortellini ze szpinakiem i ricottą
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – lunch – wędzony łosoś
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – porto

Cały serwis trwa około godziny. Po tym czasie Załoga sprząta kabinę biznes, następnie znika z pola widzenia pasażerów, okupując galley i zabawiając się nawzajem rozmową. Przez prawie dwie godziny, do czasu rozpoczęcia procedury zniżania do lotniska docelowego, Załoga bardzo sporadycznie pojawia się w kabinie pasażerskiej, sprawdzając, czy czegoś nam nie brakuje.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – widoki z okna

Procedura podejścia do lądowania w Lizbonie trwa prawie trzy kwadranse. W zależności od pory roku i pogody jest co podziwiać. W stolicy Portugalii lądujemy po czterogodzinnym rejsie, a wyjście z samolotu prowadzone było zawsze przy wykorzystaniu jetbridge.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – widok z okna
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – podejście do lądowania w Lizbonie
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – podejście do lądowania w Lizbonie
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – podejście do lądowania w Lizbonie
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A319 Warszawa – Lizbona – na lotnisku w Lizbonie
Lizbona – wieża Belém
Lizbona – Padrão dos Descobrimentos (Pomnik Odkrywców)
Lizbona – most 25 kwietnia

 

Linie: TAP Portugal

Lot: TP 1204

Trasa: LIS – WAW

Samolot: Airbus A319 / A320 / A321neo

Klasa: C (biznes)

Czas planowy: 09.20 – 14.15

 

Powrót ze stolicy Portugalii do Warszawy rozpoczynamy obecnie od wizyty w jedynym saloniku TAP Portugal na lotnisku w Lizbonie, TAP Premium Lounge. Raptem kilka lat wstecz, mimo statusu lotniska hubowego linii, w Lizbonie TAP oferował gościom statusowym oraz pasażerom klasy biznes wstęp do jednego saloniku kontraktowego – ANA Lounge.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – droga do saloniku TAP Portugal na lotnisku w Lizbonie
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – salonik TAP na lotnisku w Lizbonie – wejście

Przed wylotem koniecznie musimy pożegnać się z pysznymi pastéis de nata, czyli budyniowymi babeczkami z ciasta francuskiego. Być w Portugalii i nie spróbować tych ciastek to grzech! Towarzyszą nam każdego dnia pobytu, a więc i przed wylotem nie może ich zabraknąć.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – salonik TAP na lotnisku w Lizbonie – Pastéis de Nata, koktajl owocowy
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – salonik TAP na lotnisku w Lizbonie – widoki

Boarding na lot do Warszawy najczęściej rozpoczyna się planowo i zawsze zachowane jest pierwszeństwo wejścia na pokład. Na początku zapraszane są osoby potrzebujące asysty i rodziny z małymi dziećmi, a następnie pasażerowie klasy biznes i statusowi. W trzeciej grupie wchodzą pasażerowie klasy ekonomicznej.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – bramka S20 przed odlotem TP1204 do Warszawy
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – lotnisko w Lizbonie
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – widok z okna

W przypadku boardingu do samolotu usytuowanego na pozycji oddalonej od terminala, wszyscy pasażerowie jadą jednym lub dwoma autobusami. TAP Portugal nie oferuje dedykowanego transportu dla pasażerów klasy premium dla lotów europejskich. Po wejściu na pokład rozpoczyna się znana już z rejsów do Lizbony procedura: nie ma napojów powitalnych oraz prasy, natomiast drukowane menu oraz chusteczka odświeżająca rozdawane są po starcie.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – Airbus A321 CS-TJJ na lotnisku w Lizbonie
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – fotele w klasie biznes
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – fotele w klasie biznes – pierwszy rząd (bulkhead)
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – tył fotela, uchwyt na telefon/tablet, instrukcja bezpieczeństwa
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – widoki po starcie z lotniska w Lizbonie

Wybrane posiłki tym razem podawane są z wózka, łącznie z napojami zimnymi i alkoholami. Kawa i herbata serwowane są chwilę po indywidualnym zamówieniu na małej tacy, przyniesione prosto z galley przez Załogę.

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – menu
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – menu – lunch
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – menu, chusteczka odświeżająca
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – menu – lunch

Ponownie, jakość i smak dań są dyskusyjne. Zdecydowanie bardziej rekomendujemy w TAP dania rybne niż mięsne, ale jeśli ktoś chciałby spróbować czegoś bezpiecznego, to najlepszym wyborem będą w naszej opinii pierożki i pasty. Wprawdzie ilość sosu towarzysząca im nie zawsze jest trafiona, ale tortellini, które próbowaliśmy na wszystkich rejsach, były raczej poprawne. Przesłodzone desery były rozczarowaniem, ale w tej kategorii na pokładzie TAP wszystko chyba przegra, jeśli nie będzie to pastéis de nata!

TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – lunch – wędzony halibut i zielona sałata, okoń morski na parze z sałatką z groszku i kopru włoskiego, puding z sosem truskawkowym
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – lunch – wędzony halibut i zielona sałata, grantortellone z riccottą i szpinakiem, w sosie carbonara z kurczakiem, puding z sosem truskawkowym
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – lunch – confit z perliczki z zieloną sałatą, curry z ryby z trawą cytrynową, batatami i jabłkiem, beza z sosem angielskim
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – lunch – confit z perliczki z zieloną sałatą, tortelinni z cykorią, prażonymi orzechami laskowymi i pesto, beza z sosem angielskim
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – lunch – wędzony halibut z zieloną sałatą, pieczywo
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – lunch – confit z perliczki z zieloną sałatą
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – lunch – beza z sosem angielskim
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – lunch – puding z sosem truskawkowym
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – lunch – dodatki – masło, oliwa
TAP Portugal – Klasa Biznes w Airbus A320 i A321neo Lizbona – Warszawa – kawa i czekoladki

Podsumowując, klasa biznes na pokładzie TAP Portugal głównie zawodzi. Na plus możemy ocenić jedynie uporządkowane priorytetowe wejście na pokład i dodatkowe miejsce na nogi w pierwszych rzędach samolotów Airbus A319, Airbus A320 i Airbus A321neo. Bardzo nierówna jakość cateringu, brak IFE (w to miejsce wspomniane wcześniej uchwyty na własne urządzenia dostarczające treści) i przede wszystkim serwis wpływają na naszą negatywną ocenę. Stosunek Załóg TAP do pasażerów jest jak gra w ruletkę. Notoryczny brak interakcji, gościnności i życzliwości to najczęstsze cechy Członków Załogi portugalskiego przewoźnika. Prawdziwie zaangażowanych i sympatycznych Załóg należałoby szukać z przysłowiową świecą. Dość powiedzieć, że na kilkanaście lotów na pokładach TAP’a trafiły nam się tylko dwa rejsy, na których Obsługę ocenić moglibyśmy jako serdeczną, pomocną i zaangażowaną w rzeczywistą satysfakcję gości.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

×

Polub nas na Facebooku!