Skip to main content

Linia lotnicza odwołała Ci lot. I co dalej?

Bycie travelonem nigdy nie było jedynie pasmem sukcesów i piękna, jak starali i starają się Wam sprzedać wszelkiej maści internetowi szarlatani zwani czasami influlanserami. Mimo wszystko, kilka ostatnich lat podniosło wymagany poziom determinacji, który mógłby kwalifikować kogoś do roli obieżyświata. Najpierw pandemia, pozamykane kraje, nielatające samoloty. Kiedy wydawało się, że większość problemów wynikających z zamknięcia świata zbliża się ku końcowi, okazało się, że dosięgła nas klęska urodzaju. Wygląda na to, że obecnie wszyscy chcą gdzieś polecieć. Taka sytuacja wydaje się zaskoczyła linie lotnicze, a przede wszystkim operatorów lotnisk, jak zima drogowców. Kolejki do check-in, kontroli bezpieczeństwa, kontroli paszportowych na wielu lotniskach potrafią ciągnąć się przez wiele godzin. Sytuacja staje się problematyczna do tego stopnia, że pasażerowie nie mają szans dotrzeć na swoje loty ze względu na czas trwania samej kontroli. Samoloty odlatują prawie puste, linie wstrzymują sprzedaż biletów, lub podnoszą ich ceny do absurdalnych kwot, aby zniechęcić pasażerów. Z drugiej strony, loty są też odwoływane, bagaż nie dociera z pasażerami na czas, kolejki do stanowisk obsługi pasażera wydłużają się.

Na przestrzeni lat, udało nam się doświadczyć większości tych przypadków, które stanowią codzienność lotnictwa pasażerskiego obecnie. Na podstawie naszych doświadczeń, zbudowaliśmy listę porad, sugestii, travel-hacków, które postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu, jako swego rodzaju kompendium wiedzy dla tych, których problemy z lotami dotykają teraz.

Lista ta w żadnej mierze nie jest zamknięta – jeśli tylko wpadnie nam do głowy coś nowego, będziemy ją na bieżąco uzupełniać, abyście nie musieli szukać wytrychów do rozwiązania spotykających Was problemów.

Jak przygotować się na ewentualne problemy przed lotem?

  • Jeśli loty które wybrałeś są z góry zagrożone odwołaniami/zmianami (historia), rozważ unikanie pośredników – szczególnie teraz bezpośredni kontakt z linią może być o wiele bardziej skuteczny niż „kopanie” się z pośrednikami (z doświadczenia).
  • Śledź media, aby wiedzieć których lotnisk unikać (przesiadki rzadziej są dotykane kłopotami z obsługą lotniskową (immigration/security), częściej dotyczy to portu lotniczego jako miejsca wylotu.
  • Zaopatrz się w sposób na tanie połączenia z numerami linii/pośredników – VoIP, Skype, Google Voice, WiFi Calling (jeśli dzwonisz na polski numer z zagranicy itp). Możesz w ten sposób zaoszczędzić sporo pieniędzy, szczególnie przy długich, międzynarodowych połączeniach.
  • Zaopatrz się w kartę SIM z odpowiednią ilością danych, jeśli wybierasz się za granicę.
  • Mniejsza ilość przesiadek to mniejsze prawdopodobieństwo różnych nieprzewidzianych zdarzeń (ale przynajmniej dla nas zazwyczaj również mniejsza atrakcyjność całego doświadczenia).
  • Przed bookowaniem lotów staraj się wybrać linię, która ma kilka rejsów alternatywnych do Twojej destynacji.
  • Bookuj hotele w opcji flex, najlepiej z opcją bezpłatnego odwołania w dniu zameldowania o jak najpóźniejszej godzinie.
  • Jeśli wiesz, że nie dasz rady dotrzeć do hotelu/airbnb/wypożyczalni – skontaktuj się z nimi, wyjaśnij sytuację odwołanego lotu. Wbrew pozorom często udaje się odwołać/przenieść rezerwację w związku z sytuacją nadzwyczajną, bez dodatkowych kosztów (nasze doświadczenie).
  • Miej przygotowany plan alternatywnych lotów (operator, numer lotu, godzina, itp).
  • Przygotuj wcześniej numer telefonu do linii/pośrednika.
  • Miej numer rezerwacji (PNR) swojej podróży zawsze pod ręką.
  • Jeśli będziesz musiał korzystać z zagranicznych biur obsługi pasażera, naucz się podstawowego alfabetu fonetycznego NATO – podawanie numeru rezerwacji w ten sposób ułatwi sprawę i Tobie i operatorowi po drugiej stronie (uniwersalny sposób 'literowania’). Bonus – łatwiej zrozumiesz niektóre komunikaty lotnicze.
  • Pakuj się zawsze tak, jakby Twój bagaż miał nie dolecieć (zmiany odzieży na dzień/dwa, leki ZAWSZE w bagażu podręcznym, klucze do domu, wszystko czego potrzebujesz w razie opóźnienia bagażu/odwołania lotu/innych nieprzewidzianych zdarzeń).
  • Zainstaluj aplikację linii lotniczej którą lecisz – często tam informacja o odwołaniu lub opóźnieniu lotu pojawia się najwcześniej.
  • Jeśli to możliwe, rozważ podróż tylko z bagażem podręcznym – unikniesz nieprzyjemności związanych z zagubieniem lub opóźnieniem bagażu rejestrowanego (thx Dave)

Co zrobić, jeśli linia odwołała mój lot?

Kiedy jestem już na lotnisku

  • Zorientuj się wcześniej, gdzie mieszczą się stoiska transferowe/obsługowe Twojej linii.
  • Jeśli korzystasz z lounge przewoźnika, zapytaj, czy są tam w stanie obsłużyć zmiany w rezerwacjach.
  • Śledź informacje na ekranach informacyjnych.
  • Jeśli otrzymasz informację o odwołaniu lotu, od razu dzwoń na infolinię operatora lotniczego i udaj się w kierunku centrum transferowego/stanowisk obsługi/lounge/innego miejsca wskazanego jako to, w którym obsługiwane będą przebookowania.
  • Jeśli podróżujecie w grupie, podzielcie się zadaniami i „obstawcie” każde z miejsc, w których można załatwić przebookowanie. 
  • Jeśli Twój lot został opóźniony o wiele godzin, nie musisz godzić się na lot tym rejsem, możesz zażądać przebookowania na inny, bardziej odpowiedni dla Ciebie termin.
  • Miej pod ręką swój PNR lub numer etix’a.
  • Jeśli jest czas, zweryfikuj czy opcja zapasowa którą obrałeś jest dostępna.
  • Rozmawiaj z przedstawicielem linii tak długo, aż zaproponuje Ci rozwiązanie, które będzie odpowiadało Tobie.
  • Jeśli po zmianie lotów zmieni się również termin Twojego przybycia na miejsce, skontaktuj się z hotelem/gospodarzem AirBNB/wypożyczalnią aut, aby poinformować ich o swoich nowych planach i zmianach w rezerwacji.
  • Pamiętaj, że jeśli Twoje lotnisko wylotowe znajduje się w EU, przysługują Ci prawa zgodne z EU261/04 – opieka, wyżywienie, nocleg, a także odszkodowanie – zależnie od czasu opóźnienia lub czasu informacji o odwołaniu lotu. 
  • Powyższe zasady dotyczą też lotów spoza EU liniami z krajów EU.
  • Pamiętaj, że możesz całkowicie zrezygnować z podróży w przypadku odwołania lotów, z pełnym zwrotem kosztów biletu.
  • Jeśli na jednej rezerwacji jest kilka osób, każda ma prawo wybrać inny sposób zaadresowania odwołania – ktoś może zrezygnować, ktoś polecieć w podobnym terminie, a jeszcze kto inny miesiąc później.

Na mniej niż czternaście dni przed podróżą

  • Skontaktuj się z linią i poproś o przebookowanie na interesujące Cię loty alternatywne blisko oryginalnego czasu wylotu, lub całkowicie nowy termin. 
  • Pamiętaj, że w przypadku odwołania któregoś z lotów, przysługuje Ci prawo do rezygnacji z podróży i całkowitego zwrotu kosztów biletu. 
  • Jeśli lecisz z terenu EU lub linią pochodzącą z EU, przysługuje Ci prawo do odszkodowania zgodne z EU261/04. 
  • Pamiętaj zmodyfikować odpowiednio/odwołać swoje rezerwacje w hotelu/AirBNB/wypożyczalni aut itp.
  • Jeśli na jednej rezerwacji jest kilka osób, każda ma prawo wybrać inny sposób zaadresowania odwołania – ktoś może zrezygnować, ktoś polecieć w podobnym terminie, a jeszcze kto inny miesiąc później

Na podróż w przyszłości

  • To Twoja szansa na bezpłatną rezygnację z podróży, szczególnie jeśli Twoje plany się zmieniły, albo udało Ci się znaleźć ciekawszą ofertę.
  • Przed pandemią dla nas, była to okazja, aby dodatkowo „skomplikować” sobie podróż, czyli spróbować dodać alternatywne połączenia, linie lotnicze i lotniska, na których nas jeszcze nie było. W obecnych czasach może to być ryzykowne, ale może Ty lubisz ryzyko?
  • Twój feeder flight (lot dowożący Cię na główne połączenie) został skasowany? Może linia będzie skłonna przebookować Cię na wylot z bardziej pasującego Ci lotniska, albo powrót na inne lotnisko?
  • To dobra okazja, aby na nowo dopasować plany wyjazdowe. Oryginalne loty zabookowane w czasie pory deszczowej? Może uda się je przełożyć na porę suchą. Dopiero po kupieniu biletu dotarliście do informacji o wydarzeniu, które znacznie podnosi ceny noclegu w czasie Waszego pobytu? Może tydzień lub dwa później/wcześniej będzie już w tej kwestii normalnie?

Co zrobić po wylądowaniu lub powrocie?

  • Zażądaj od przewoźnika odszkodowania zgodnego z EU261/04 (pamiętaj, że nawet od PLL LOT możesz zażądać wypłaty na konto walutowe, aby uniknąć niekorzystnego przewalutowania). Wzór pisma do linii lotniczej w sprawie opóźnionego/odwołanego lotu lub odmowy przyjęcia na pokład.
  • Sprawdź, czy hotel/wypożyczalnia aut/itp zwróciły ewentualne zaliczki lub zmieniły daty wizyty.
  • Sprawdź, czy w razie przebookowania linia nie tylko zmieniła daty lotów, ale też wystawiła NOWE etixy (to nie to samo!).
  • Jeśli linia będzie Ci próbowała ograniczyć możliwość przebookowania (np. tylko 7 dni od daty oryginalnego bookingu) poproś o podstawę prawną (nie ma takiej w EU). Walcz o swoje prawa do podróży na Twoich warunkach, jeśli to linia lotnicza popsuła Ci oryginalne plany!
  • Zgłaszają się do odpowiedników ULC i sądów! (Pośrednicy biorą spore prowizje).

Oczywiście, powyższa lista nie jest i zapewne nigdy nie będzie kompletna. To rodzaj artykułu, który jest w ciągłej rozbudowie – niektóre jego elementy się zmieniają, pojawiają się nowe rzeczy, o których warto wiedzieć i pamiętać, część zagadnień się dezaktualizuje. Będziemy tu co jakiś czas wracać i uzupełniać kolejne podpunkty w oparciu o naszą najlepszą wiedzę i doświadczenie.

Galeria

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

×

Polub nas na Facebooku!