Skip to main content

Recenzja: Salonik biznesowy – SAUDIA AlFursan First Class Lounge, Jeddah

Nasze podróżnicze ścieżki w ostatnim czasie często przecinają się w porcie lotniczym o największym natężeniu ruchu w Arabii Saudyjskiej. W Dżuddzie (Jeddah) bywamy tak często, że po sporym międzynarodowym terminalu lotniska poruszamy się niemal tak biegle, jak po tym w Warszawie.

Żarty żartami – faktem jest, że korzystając ze świetnych okazji oferowanych przez Saudia Airlines mielismy wiele czasu na zapoznanie się z ofertą salonikową w porcie HUBowym przewoźnika.

Wcześniej opisaliśmy już nasze wrażenia z saloniku biznesowego – tym razem czas na lounge First Class.

W gruncie rzeczy, ciągle mówić będziemy tak właściwie o jednym saloniku, który podzielono na dwie części, oferując w nich różny zakres dostępnych usług i udogodnień.

Wstęp do AlFursan First Class Lounge Jeddah (International)

Zgodnie z informacjami przed wejściem do saloniku, jak i szczątkowymi, oraz często sprzecznymi danymi z internetu, dostęp do tej części lounge mają pasażerowie z biletami pierwszej klasy linii Saudia Airlines, oraz innych operatorów zrzeszonych w SkyTeam Alliance.

Z czasem, zaczęły pojawiać się dodatkowe informacje na temat możliwości skorzystania z AlFursan First Class Lounge przez posiadaczy wyższych statusów w programie lojalnościowym Saudii.

Nasze osobiste doświadczenie wskazuje, że wystarczającym warunkiem wstępu jest posiadanie biletu w klasie biznes, oraz statusu w którymś z programów lojalnościowych linii zrzeszonych w SkyTeam, będącego odpowiednikiem poziomu SkyTeam Elite+. Na podstawie okazania takich danych za każdym razem osoby pilnujące wstępu do saloniku zapraszały nas z szerokim uśmiechem do lewej części kompleksu lounge’u Saudii na lotnisku w Dżuddzie. W pewnym okresie, nasze wizyty w tym miejscu były tak częste, że ostatecznie nie musieliśmy pokazywać już żadnych dokumentów – obsługa rozpoznawała nas i witała, zapraszając do części First, kiedy tylko pojawialiśmy się w zasięgu ich wzroku.

Rozkład pomieszczeń w AlFursan First Class Lounge Jeddah (International)

Trudno jednoznacznie opisać plan na jakim zbudowano salonik Saudii w Dżuddzie – architekci zadali sobie wiele trudu, żeby wszelkie ornamenty, kształty detali architektonicznych, ozdób i dodatków zamieniały dostępną przestrzeń w mniejsze enklawy, podzielone funkcjonalnie, jednocześnie nie będące sensu stricte osobnymi pomieszczeniami.

Wyraźnie oddzielnymi miejscami są łazienki z toaletami i prysznicem, „komnata drzemania”, oraz palarnia ze sporym humidorem.

Ze względu na aranżację głównego pomieszczenia, można w nim wyróżnić kilka sekcji o różnych funkcjonalnościach. Mamy więc część restauracyjną, wypoczynkową, leżanki – szezlongi, kawiarnię czy lodziarnię. Wszystko to przeplatane jest wygodnymi fotelami do siedzenia w różnych konfiguracjach, z towarzyszącymi im stoikami.

Pokój wypoczynku (Slumber room)

Pomieszczenie to zbudowano na planie okręgu, którego centralną częścią jest kilka centralnie łączących się otwartych kabin – leżanek. Goście dostają do dyspozycji „kajutę” z łóżkiem, oraz niewiele więcej. Znajdziemy tu oczywiście indywidualne oświetlenie, gniazda ładowania – zarówno USB jak i zwykłe, elektryczne. Tego czego zabrakło to pościel, lub przynajmniej koce – w pomieszczeniu jest dość chłodno. Nie ma tu również miejsca na bagaże, a przede wszystkim prywatności.
Mimo wszystko, każdy, komu przyszło w długiej podróży spędzić na lotnisku przesiadkowym kilka, kilkanaście godzin, z pewnością nie pogardziłby taką ofertą. Z drugiej jednak strony, biorąc pod uwagę fakt, że jest to salonik dla pasażerów podróżujących pierwszą klasą, na węzłowym lotnisku przewoźnika, można by chyba oczekiwać czegoś więcej. W porównaniu z tym, co dostarcza swoim gościom na przykład Turkish Airlines na lotnisku w Stambule, nie wygląda to zbyt dobrze.

Palarnia

Dla nas samych najmniej interesujące pomieszczenie z całej oferty na lotnisku w Dżuddzie, mimo wszystko, z kronikarskiego obowiązku wspominamy o nim, zaznaczając, że cały lounge posiada ogólnodostępne pomieszczenia – palarnie przed wejściem do jego głównej części. Co ciekawe, palarnie „ogólne” są dwie – damska i męska. W części First Class jest to już pomieszczenie koedukacyjne.

Lodziarnia (Post Dining Lounge)

Ciekawą, unikalną ofertą w AlFursan First Class Lounge Jeddah jest lodziarnia, usytuowana w cześci nazwanej jako Post Dining Lounge. Osobiście, po przywiązywaliśmy się do tego określenia, zwyczajnie przebywaliśmy tam tak często, jak chcieliśmy, bez związku z głównymi posiłkami.
Stanowiska z maszynami serwującymi lody, można spotkać w innych salonikach przewoźnika. To, co odróżnia ofertę omawianego miejsca, jest również wyróżnikiem większości usług oferowanych tu usług – Obsługa.

Wszyscy chcący skosztować kilku z oferowanych smaków lodów, wraz z dodatkami, muszą jedynie wskazać interesujące ich elementy, aby te po chwili wylądowały w stosownym naczyniu.

Jeśli już w temacie naczyń jesteśmy – na przestrzeni zaledwie roku, sposób prezentacji zmrożonych pyszności uległ sporemu downgrade’owi. Zmieniła się też dostępność smaków, jak i wystrój samego miejsca.

Kawiarnia

Saudyjczycy są bardzo dumni ze swojej kawy. Serwują ją przed wylotem na pokładach samolotów w klasie biznes, trudno jej nie dostrzec w niemal każdej zaludnionej przestrzeni kraju. Nie inaczej jest również we flagowym saloniku na lotnisku w Dżuddzie. To, jak wygląda sprawa w jego części biznesowej można zobaczyć w naszym artykule na temat tego miejsca.
W części first, goście mogą skorzystać z usług baristów, którzy ulubioną kawę wraz z drobnymi, głównie słodkimi przekąskami, przygotują ściśle według wymagań zamawiającego, oraz podadzą przygotowany trunek w miejscu wypoczynku gościa.

Po raz kolejny ofertę tej części lounge wyróżnia nie sama gama oferowanych opcji, ale indywidualna obsługa zamówienia.

Restauracja

To chyba najbardziej lubiany element oferty lounge’a first przez goszczących tu pasażerów. W spokojnej, przypominającej restauracyjną atmosferze, wygłodniali podróżni mogą spożyć przygotowane dla nich posiłki. Jest menu, są sztućce, które mimo swojego wyglądu są plastikowe, jest też Kelner, podający zamawiane dania. Dostępne pozycje są identyczne z tymi w bufecie w części biznesowej. Różnicę stanowi tu prezentacja, która zazwyczaj jest wyśmienita, oraz bardzo miła obsługa.

Mieliśmy okazję jeść tu zarówno śniadania, jak i obiady. Oprócz kompletnie przegotowanych jajek „w koszulce”, nie mamy żadnych zastrzeżeń do serwowanego jedzenia. Chętnie, choćby z tego powodu, zawitamy tu ponownie.

Bufet

Część pierwszoklasowa saloniku Saudii w Dżuddzie posiada co prawda w części restauracyjnej bufet, ale jego główną rolą jest zapewnienie gościom dostępu do schłodzonych napoi. Jako taki, nie pełnił on podczas naszych pobytów żadnej innej roli.

Jedzenie serwowane jest tu na sposób restauracyjny, o czym wspominaliśmy już wcześniej.

Małą uwagą w kontekście bufetu i napojów niech będzie odnotowany przez nas fakt, że obecne tu jeszcze rok temu, świetne lemoniady Bellini, były nieobecne podczas wszystkich tegorocznych wizyt.

Łazienki, Prysznice

Zarówno łazienki, toalety, jak i prysznice nie wyróżniają się tu niczym szczególnym. Niestety, po raz kolejny porównanie z na przykład Turkish Airlines, szczególnie w sprawie pryszniców, nie wypada zbyt optymistycznie. Z drugiej zaś strony, jak mantrę powtarzać będziemy w przypadku opisów takich udogodnień – kto spędza kilka, kilkanaście godzin w czasie przesiadki na lotnisku, cieszy się z każdej możliwości odświeżenia pod prysznicem i wybrzydzać nadmiernie nie będzie.

Podsumowanie

AlFursan First Class Lounge Jeddah jest świetnym miejscem do wypoczynku lub spokojnej pracy między lotami. Jest tu sporo przestrzeni oraz ekstremalnie mało gości. Nigdy, podczas wielu naszych wizyt nie spotkaliśmy więcej niż pięciu – sześciu osób. Najbardziej obleganą częścią jest pokój wypoczynku, gdzie czasami rzeczywiście trudno znaleźć wolne miejsce. Poza tą lokalizacją – nie tyle nie ma tłoku, co po prostu nie ma zazwyczaj nikogo.

Przekłada się to nieco na znudzenie pracującej tu Załogi, która z założenia chyba nie oczekuje nadmiaru obowiązków.

Brak tu też prawdziwie pierwszoklasowych rozwiązań, które odzwierciedlałyby status produktu, którego głównym celem dla linii jest prestiż, oraz realizacja kontraktów biznesowych. Szczególnie oferty spania i pryszniców powinna ulec znaczącej, szybkiej poprawie, co zapewne z powodów lokalowych się nie stanie.

Galeria

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

×

Polub nas na Facebooku!