Skip to main content

Recenzja: Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 i A321 Barranquilla – Cali – Medellin – Bogota – Cartagena

Szybka Recenzja: Austrian Airlines – Klasa Biznes w Airbus A319 Mediolan – Wiedeń

Recenzja: Austrian Airlines – Klasa Biznes w Boeing B767 Wiedeń – Miami

Recenzja: Avianca – Klasa biznes w Airbus A330 i A320 Miami – Bogota – Miami

Szybka Recenzja: Avianca – Klasa ekonomiczna w Airbus A320 Bogota – Barranquilla – Bogota

Szybka Recenzja: Radisson Rewards – Park Inn by Radisson Diamond Barranquilla, Barranquilla

Recenzja: Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 i A321 Barranquilla – Cali – Medellin – Bogota – Cartagena

Recenzja: Hilton Honors – Conrad Cartagena, Cartagena

Szybka Recenzja: Radisson Rewards – Radisson ar Hotel Bogota, Bogota

Recenzja: SWISS – Klasa Biznes w Airbus A330 Miami – Zurych

Szybka Recenzja: SWISS – Klasa Biznes w Embraer E190 Zurych – Mediolan

 

Równie mocno jak poznawanie nowych miejsc interesują nas niestandardowe routingi lotnicze. Nowe linie lotnicze, różne klasy podróży, zmiana lotnisk – im bardziej zakręcona trasa, tym większa ekscytacja przed wyjazdem. 

Zeszły rok obfitował w takie podróże. Zaczęliśmy w Nowy Rok podróżą przez Szkocję i Katar do Malezji i Wietnamu. Niedługo później czekał nas szalony przelot z Warszawy do Vancouver, via Kazachstan, Tajlandię i po raz kolejny fantastyczny Wietnam. Również w pierwszej połowie roku prostą trasę z Warszawy do stolicy Portugalii rozbudowaliśmy o połączenie przez Tel Aviv, aby w szybki i względnie niedrogi sposób zgromadzić zdecydowaną większość mil potrzebnych do odnowienia złotego statusu w sojuszu Star Alliance.

Pakiet z kartami Miles & Bonus

Podróż do Kolumbii nie mogła być inna. Przede wszystkim, z Warszawy do Bogoty lecimy z przygodami oraz trzema przesiadkami. Po intensywnych dniach w jednej z najwyżej położonych stolic na świecie, Bogocie, i późniejszym krótkim wypoczynku nad Morzem Karaibskim ponownie wsiadamy do samolotu, aby pokonać niewiele ponad stukilometrową trasę do Cartageny.

Avianca – Airbus A318

To nie mógł być zwyczajny lot. Decydujemy się na rejs na pokładzie drugiej najstarszej linii na świecie, a zarazem członka Star Alliance. Smaczku wyprawie dodaje fakt, że startujemy z jej oryginalnego portu macierzystego – Barranquilli. Przy okazji tego lotu, chcemy dokończyć odnowienie wspomnianego wcześniej statusu w naszym sojuszu.

Znaliśmy krajowe loty linią Avianca, bo o niej mowa, z wcześniejszej podróży po Brazylii. Wprawdzie brazylijska siostra przechodziła od wielu miesięcy potężny kryzys finansowy, który zakończy się jej bankructwem, ale kolumbijska linia nie była wówczas zagrożona. Po wstępnym rozeznaniu i dokładnym przeliczeniu potrzebnych mil do odnowienia statusu wybieramy podróż w klasie premium. Różnica w cenie między ekonomią, a biznesem jest zbliżona do różnicy w milach między obiema klasami, jakie możemy otrzymać za wszystkie loty. Szalę korzyści przechyla konfiguracja klasy biznes na interesujących nas rejsach. Standardowe, szerokie fotele w konfiguracji 2-2, znane chociażby z wąskokadłubowych samolotów Air Astana, Turkish Airlines, czy linii amerykańskich. Zarezerwowane! Cztery loty krajowe w jeden dzień, z Barranquilli do Cartageny przez Cali, Bogotę i Medellin. W tym ostatnim, zgodnie z planem udaje nam się zwiedzić miasto. Ale od początku.

Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 i A321 Barranquilla – Cali – Medellin – Bogota – Cartagena

Linie: Avianca

Lot: AV 9378

Trasa: BAQ – CLO

Samolot: Airbus A318

Klasa: C (biznes)

Czas planowy: 06.00 – 07.38

 

W Barranquilli trwa rozbudowa terminala lotniczego, więc stanowiska odprawy bagażowo-biletowej znajdują się w tymczasowym hangarze. W Cartagenie planujemy spędzić kilka dni, więc podróżujemy z walizką podręczną. Ponieważ pierwsza przesiadka jest dość krótka, (a w zasadzie boarding na drugi rejs zaczyna się przed planowym lądowaniem tego pierwszego), i nie chcemy ryzykować sytuacji, w której nasz bagaż nie załapał by się na kolejny rejs, zabieramy go na pokład pierwszego i drugiego samolotu. Później zamierzamy nadać walizkę w Medellin do portu docelowego, aby bez przeszkód móc zwiedzać miasto.

Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – stanowiska odprawy na lotnisku w Barranquilli
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – stanowiska odprawy Avianca na lotnisku w Barranquilli
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – hala odlotów lotniska w Barranquilli

Nasz samolot będzie jednym z pierwszych, który startuje z lotniska po nocnej przerwie. Warto podkreślić, że obsługa kontroli bezpieczeństwa bardzo wnikliwie sprawdza karty pokładowe i nie wpuszcza do strefy zastrzeżonej terminalu na wcześniej niż dwie godziny przed planowanym odlotem samolotu.  Przed startem odwiedzamy salonik Avianca w terminalu krajowym. Kawa to jest coś, czego nam potrzeba o godzinie piątej rano. W loungu dostępne są też napoje zimne, oraz drobne przekąski (tradycyjne arepy, sery żółte oraz owoce).

Avianca Domestic Business Lounge, Barranquilla
Avianca Domestic Business Lounge, Barranquilla – bufet
Avianca Domestic Business Lounge, Barranquilla – bufet
Avianca Domestic Business Lounge, Barranquilla – bufet

Boarding na nasz lot rozpoczyna się z dwudziestominutowym opóźnieniem. Parę minut wcześniej na pokład wchodzi załoga. Obsługa przy bramce podaje komunikaty tylko w języku hiszpańskim, więc bardziej zgadujemy co się dzieje, niż wiemy na pewno. Wygląda na to, że boarding rozpoczyna się od wprowadzenia do samolotu osób potrzebujących asysty. Następnie, jeden z agentów podchodzi do kolejki oznaczonej jako Grupa A i B, w której stoimy i zaczyna skanowanie kart pokładowych pasażerów. Na pokładzie samolotu szybko zajmujemy nasze miejsca 1A i 1C i rozglądamy się po kabinie biznes. Fotele są, zgodnie z oczekiwaniami szerokie, w konfiguracji 2-2. Między fotelami, pod podłokietnikiem znajduje się gniazdo ładowania prądu. Nad każdym fotelem znajdują się indywidualne nawiewy powietrza i oświetlenie. W pierwszym rzędzie w ściance odgradzającej kabinę od galley (bulkhead) zastosowano wcięcie, które stanowi dodatkowe miejsce na nogi dla pasażerów tu siedzących.

Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – wejście do samolotu
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – fotele klasy biznes – pierwszy rząd (bulkhead)
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – fotele klasy biznes
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – fotele klasy biznes
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – gniazda elektryczne 110V
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – nawiewy i oświetlenie indywidualne, zbiorczy system rozrywki
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – dodatkowe miejsce na nogi dla pasażerów siedzących w pierwszym rzędzie (bulkhead)

Niecałe dwadzieścia minut po rozpoczętym boardingu, samolot jest gotowy do rejsu. Instrukcja bezpieczeństwa wyświetlana jest na monitorach nad głowami pasażerów. W pierwszej kolejności prowadzona jest w języku hiszpańskim, a następnie po angielsku. Pięć minut po rozkładowym czasie startu samolot wzbija się w powietrze i obiera kurs do Cali.

Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – samoloty przy bramkach na lotnisku w Barranquilli
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – wschód słońca na przelotowej

Przez cały czas trwania rejsu nie została wyłączona sygnalizacja zapiąć pasy, mimo, że lot był spokojny i pozbawiony jakichkolwiek turbulencji. Około dwadzieścia minut po starcie w kabinie pojawia się Załoga, która zbiera zamówienia na napoje. Na wszystkich rejsach krajowych dostępne jest to samo, czyli standardowo kawa, sok i woda. Stewardessa, która nas obsługuje zadaje nam pytanie po hiszpańsku, staramy się odpowiedzieć na ile umiemy, również w tym języku, ale koniec końców, nasza wypowiedź jest mieszaniną dwóch języków. Stewardessa nie zadaje sobie trudu podjęcia rozmowy z nami w języku angielskim. Do zamówionej kawy otrzymujemy cukier i śmietankę w proszku.

Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – poczęstunek – woda i kawa

Jak się później okazuje, wszystkie komunikaty prowadzone są tylko w języku hiszpańskim. Również informacje z kokpitu, które Kapitan adresuje do pasażerów w trakcie lotu, nie są tłumaczone na język angielski. 

Pół godziny przed lądowaniem Załoga sprząta kabinę, a w Cali lądujemy kwadrans przed czasem. Samolot parkuje przy terminalu, co jest dla nas idealnym rozwiązaniem, gdyż mamy bardzo krótką przesiadkę. 

Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – przed lądowaniem w Cali
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – lądowanie w Cali
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Barranquilla – Cali – podczas lądowania w Cali

Linie: Avianca

Lot: AV 9379

Trasa: CLO – MDE

Samolot: Airbus A318

Klasa: C (biznes)

Czas planowy: 08.20 – 09.12

 

Nasz kolejny rejs będzie obsługiwany z tej samej bramki, do której przylecieliśmy z Barranquilli, co oznacza, że dalej lecimy tym samym samolotem i z tą samą załogą. Z przyczyn niewiadomych, gdyż komunikaty udzielane są tylko w języku hiszpańskim, boarding jest opóźniony o kwadrans. Ponownie, pierwszy na pokład wchodzi pasażer wymagający asysty, a następnie pasażerowie z grupami boardingu A i B, a na końcu pasażerowie klasy ekonomicznej. Zajmujemy nasze miejsca, a załoga włącza instrukcję bezpieczeństwa na ekranach monitorów.

Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Cali – Medellin – terminal lotniska w Cali – bramka B5
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Cali – Medellin – wejście na pokład według grup
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Cali – Medellin – tablica odlotów na lotnisku w Cali
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Cali – Medellin – kabina klasy biznes

Start do Medellin, podobnie jak boarding, opóźniony jest o kwadrans, ale tym razem nie mamy już obaw, że nie zdążymy na kolejne połączenie. Serwis w trakcie lotu jest identyczny jak na poprzednim rejsie – kawa, sok i woda, przynoszone indywidualnie z galley, zgodnie z zamówieniem. Po szybkiej kawie przyklejamy wzrok do okien, gdyż widoki po trasie są bajeczne.

Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Cali – Medellin – widoki na przelotowej
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Cali – Medellin – widoki na przelotowej
Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Cali – Medellin – widoki na przelotowej

W Medellin, które położone jest w dolinie pomiędzy dwoma grzbietami And, lądujemy parę minut przed czasem rozkładowym. Ponownie samolot parkuje przy terminalu, a my udajemy się do stanowisk check-in, aby nadać naszą walizkę, przed wycieczką po mieście. 

Avianca – Klasa biznes w Airbus A318 Cali – Medellin – terminal lotniska w Medellin

Pani, która obsługuje stanowisko dla klasy biznes i pasażerów statusowych grzecznie informuje nas, że ze względów bezpieczeństwa bagaż możemy nadać po godzinie trzynastej, czyli na cztery godziny przed planowym wylotem. Jest godzina dziewiąta rano, a o trzynastej mamy inne plany, niż pobyt na lotnisku. Szybko sprawdzamy, czy w terminalu dostępna jest przechowalnia bagażu, ale niestety w Medellin nic takiego nie funkcjonuje. Nie poddajemy się, i negocjujemy z Agentką przyjęcie naszej walizki. Ostatecznie, po kilku argumentach i naciskach, Pani oddala się na konsultacje do biura Policji. Przez chwilę zastanawiamy się, czy warto było, aż tak naciskać… Ostatecznie Agentka wraca do stanowiska check-in, a w ręce trzyma upragnioną przez nas zawieszkę bagażową. Fantastycznie, udało się! Możemy jechać do miasta, bez zbędnego balastu. Zwiedzanie Medellin zaczynamy od słynnej Comuna 13.

Medellin, Kolumbia
Medellin, Kolumbia
Medellin, Kolumbia
Medellin, Kolumbia
Medellin, Kolumbia

Linie: Avianca

Lot: AV 9315

Trasa: MDE – BOG

Samolot: Airbus A321

Klasa: C (biznes)

Czas planowy: 17.13 – 18.10

 

Przed odlotem z Medellin odwiedzamy salonik Avianca w terminalu krajowym. Oferta napojów i przekąsek nie jest szeroka, ale zupełnie wystarczająca dla nas. Z okien lounge podziwiamy płytę lotniska i kołujące samoloty.

Avianca Domestic Business Lounge, Medellin
Avianca Domestic Business Lounge, Medellin
Avianca Domestic Business Lounge, Medellin – kącik dla dzieci
Avianca Domestic Business Lounge, Medellin – bufet
Avianca Domestic Business Lounge, Medellin – bufet
Avianca Domestic Business Lounge, Medellin – bufet
Avianca Domestic Business Lounge, Medellin – bufet
Avianca Domestic Business Lounge, Medellin – bufet
Avianca Domestic Business Lounge, Medellin – widok na płytę lotniska
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – samolot zaparkowany przy rękawie (jetbridge) na lotnisku w Medellin

Boarding na lot do Bogoty, wzorem poprzednich, jest przesunięty o kwadrans. Dzisiejszy rejs jest pełny w obu klasach. Agenci przy bramce próbują zapanować nad tłumem, ale bezskutecznie. Chaos towarzyszy nam do końca, aż do zamknięcia drzwi samolotu. Jesteśmy zaskoczeni, że mimo warunków prowadzenia boardingu udaje się nam wystartować praktycznie o czasie.

Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – stanowisko odprawy biletowo – bagażowej na lotnisku w Medellin
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – wejście na pokład samolotu w systemie grup
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – samolot zaparkowany przy rękawie (jetbridge) na lotnisku w Medellin

Rejs z Medellin do Bogoty odbywa się na pokładzie Airbusa A321. Fotele są identyczne jak te, w Airbus A318, z tą różnicą, że teraz każdy pasażer ma swój indywidualny monitor. Pasażerowie w pierwszym rzędzie mogą rozłożyć ekrany z konsoli centralnej, a pozostali mają je wbudowane w oparcie poprzedzającego fotela.

Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – kabina klasy biznes
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – fotele klasy biznes
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – indywidualny system rozrywki pokładowej (IFE)
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – pilot sterowania systemem rozrywki pokładowej (IFE)

Klasę biznes obsługuje Szefowa Pokładu. W porównaniu do rejsów porannych w Airbus A318, tu dodatkowo do wyboru poza kawą, sokiem i wodą oferowana jest cola. Kubeczki napełniane są kostkami lodu zgodnie z życzeniem pasażerów. Ponownie, komunikacja prowadzona jest tylko w języku hiszpańskim, więc zawczasu powtórzyliśmy sobie kilka słówek. Możliwe, że jednak mamy dziwny akcent, bo po naszym zamówieniu wody i soku nic nie otrzymujemy. Ostatecznie zaczepiamy jedną ze Stewardess przechodzących po pokładzie i pytamy, tym razem po angielsku, czy możemy dostać coś do picia. Po chwili napoje lądują na naszych stolikach. Sukces!

Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – przed startem
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – na pasie startowym
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – po starcie

Podczas podchodzenia do lądowania na lotnisku w Bogocie przez parę minut znajdowaliśmy się w strefie sporych turbulencji. Na koniec podwozie wysunęło się w akompaniamencie licznych trzasków i huku. Jak na pięcioletni samolot, to ten egzemplarz Airbus A321 był w wyjątkowo słabym stanie technicznym. Po cichu liczymy, że na rejs do Cartageny trafimy na inny. 

Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – widoki na przelotowej

W Bogocie bezpiecznie lądujemy o czasie rozkładowym. Wzorem poprzednich lotów, parkujemy przy terminalu. Po emocjach związanych z podejściem do lądowania i stanem maszyny idziemy ukoić nerwy w saloniku krajowym Avianca. Na szczęście mamy wydłużony czas na dojście do siebie, ze względu na prawie godzinne opóźnienie kolejnego, ostatniego już tego dnia, rejsu. Informację o zmianie godziny wylotu dostaliśmy mailem od przewoźnika, jeszcze zanim wystartowaliśmy z Medellin.

Avianca Domestic Business Lounge, Bogota
Avianca Domestic Business Lounge, Bogota
Avianca Domestic Business Lounge, Bogota

Linie: Avianca

Lot: AV 8548

Trasa: BOG – CTG

Samolot: Airbus A321

Klasa: C (biznes)

Czas planowy: 19.23 – 20.54

 

Po wejściu na pokład jesteśmy witani przez Szefową Pokładu w dwóch językach – po hiszpańsku i po angielsku. Na tym rejsie również jest komplet pasażerów, więc bez zbędnej zwłoki zajmujemy nasze miejsca. 

Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Bogota – Cartagena – tablica informacyjna na lotnisku w Bogocie
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Bogota – Cartagena – załoga przed wejściem na pokład
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Bogota – Cartagena – podczas boardingu

Wzorem lotu z Medellin do Bogoty, również w tym Airbusie A321 monitory są indywidualne. Po wejściu na pokład wszystkich pasażerów, w klasie biznes rozdawane są słuchawki do systemu rozrywki pokładowej wraz z oddzielnie zapakowanymi jednorazowymi nakładkami na nauszniki. Steward, który je dystrybuuje, również zwraca się do nas po angielsku. Jesteśmy po raz kolejny mile zaskoczeni.

Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Bogota – Cartagena – fotele klasy biznes
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Bogota – Cartagena – miejsce na nogi w klasie biznes
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Bogota – Cartagena – indywidualny system rozrywki pokładowej (IFE)
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Bogota – Cartagena – słuchawki
Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Bogota – Cartagena – słuchawki

Serwis na wieczornym locie z Bogoty do Cartageny prowadzony jest identycznie jak z Medellin do Bogoty. Do wyboru mamy napoje: kawa, sok, woda, cola. Po dniu pełnym emocji i aktywnego zwiedzania, zmęczeni zasypiamy chwilę po serwisie. Budzimy się tuż przed lądowaniem. W Cartagenie szaleje burza. Mimo trudnych warunków Kapitan pewnie sadza maszynę na pasie. Jesteśmy u celu!

Avianca – Klasa biznes w Airbus A321 Medellin – Bogota – fotele klasy biznes

Serwis w klasie biznes na lotach krajowych na pokładach Avianca nie różni się znacznie od tego, który doświadczymy w klasie ekonomicznej. Jeśli dodatkowe benefity klasy premium takie jak wygodny, szeroki fotel, większa ilość bagażu oraz dostęp do saloniku biznesowego z ograniczoną ofertą cateringu stanowią dla podróżnych istotną wartość to można śmiało wypróbować ten sposób podróżowania. Różnica w cenie między klasą ekonomiczną, a klasą biznes często bywa nieznaczna, co powoduje, że oferta premium staje się kusząca. Może to być również ciekawa opcja dla osób, które nie podróżowały dotąd w biznesie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

×

Polub nas na Facebooku!